Ton Buchner; Akzo Nobel; PPG

Zou CEO Ton Buchner echt het beste met Akzo Nobel voorhebben, of is het ijdelheid die hem en commissaris Anthony Burgmans dreef?  Die 2 hebben namelijk heel wat streken moeten uithalen om PPG te laten afdruipen. Na een derde en laatste bod van zo’n €97 zag PPG uiteindelijk af van een vijandig bod voor de deadline van 1 juni. Of de aandeelhouders blij moeten zijn met het voorlopig afketsen van de deal is sterk de vraag.

Ton Buchner vindt prijs te laag

Akzo kent al jaren geen omzetgroei. Beleggers reageerden dan ook verheugd toen begin maart bekend werd dat Amerikaanse evenknie PPG Industries bereid bleek om €80 per aandeel neer te leggen terwijl de aandelenkoers €64 was. De top van Akzo was een andere mening toebedeeld: ‘Die prijs was te laag’. PPG verhoogde uiteindelijk naar €97, maar Ton & Co weigerden in gesprek te gaan met de onderneming uit Pittsburgh. Uiteindelijk lieten ze PPG vrijdagmiddag 5 mei weten dat ze wel konden: zaterdag 6 mei 15.00 uur in Rotterdam.

Het opportunistische alternatief

Ondertussen presenteerde Ton Buchner zijn achterban ideeën die de komende jaren veel zouden gaan opleveren. Als aandeelhouder voelde ik me redelijk belazerd.
Blijkbaar moest Ton Buchner eerst worden wakker geschud om hem te bewegen tot een plan voor omzetgroei en betere winstgevendheid. Maar dankzij PPG is het opportunistische groeiplan er nu toch.

Ongewenste email

Afgelopen week stuurde PPG twee uitgebreide emails aan de heren. Of ze wilden bellen over een hogere prijs, betere voorwaarden en €600 miljoen voor Akzo als de deal niet doorging. Buchner en Burgmans hebben niet op de email gereageerd, waardoor PPG niets ander restte dan het toneel te verlaten omdat de wettelijk termijn van 3 maanden afliep.

Een puik plan of loze belofte?

Buchner levert niet alleen PPG een streek, maar vooral aandeelhouders van Akzo Nobel. In Ton zijn koppie kan ik niet kijken, maar ik ben benieuwd wat er in omgaat. Het zal eerder neigen naar megalomanie dan dat hij de cijfertjes overdenkt. In dat geval zou hij namelijk zeker instemmen met de verkoop. Voor aandeelhouders betekende dat een directe winst van 50%. In harde euro’s bijna €10 miljard extra. Nu moet de aandeelhouder het doen met een plannetje en beloftes. Ton, succes er mee!

Geschreven door Jim TehupuringPro bij ProBeleggen met een positie in Akzo Nobel

Jim Tehupuring studeerde aan de VU en verdiept zich in de optiematerie. In 2005 begon hij bij Alex Beleggersbank (Binck) als beleggingsstrainer en groeide door naar manager van de Alex Academy. Hij trainde tienduizenden particuliere beleggers en leidde hij private bankers en beleggingsadviseurs op voor oa Mees Pierson, ING en Rabobank. Daarnaast begeleidde hij een aantal zeer vermogende beleggers. Per 2011 maakte Jim Tehupuring de overstap naar RBS, de partij die beleggingsproducten zoals de Turbo ontwikkelt. Vervolgens ging Jim aan de slag bij Euronext als Head of Retail – Europe. Veel beleggers kennen hem van zijn marktanalyses bij RTL Z, BNR Nieuwsradio en de column die hij schrijft in de Telegraaf. Ook spreekt hij regelmatig op seminars en symposia.  Jim heeft een voorliefde voor derivaten en wil met ProBeleggen bijdragen aan zijn persoonlijke missie: beleggen in Nederland beter maken. Jim is naast oprichter van ProBeleggen eigenaar van 1Vermogensbeheer.nl.