De zomer is in volle gang, hitte records sneuvelen en de stranden zijn volgepakt. Iedereen heeft truien en broeken opgeborgen in de kast en we gaan gehuld in zomerkledij. Dat tast de koersontwikkeling aan aldus een oud beursgezegde: ‘Vrouwen bloot, handel dood’.
Nu de rokjes het straatbeeld vullen zou het voorbij zijn met de pret op de beurs. Er valt wat voor te zeggen, immers 91% van de beleggers is man en hoogstwaarschijnlijk niet geheel ongevoelig voor dames in kledij zoals hiernaast. En inderdaad waren de handelsvolumes de afgelopen weken laag. Toch sneuvelden niet enkel de hitterecords. Ook de Amsterdamse beurs steeg tot recordhoogte. Donderdag 25 juli noteerde de AEX Index 586 punten. De hoogste stand sinds juni 2001.
Go away in May
Het aansprekende beursgezegde valt precies samen met een andere bekende beurswijsheid: go away in May, but remember to be back in September.
Uit onderzoeksdata blijkt daadwerkelijk dat rendementen tussen mei en september significant lager zijn dan in de maanden daarbuiten. Misschien denkt u nu: “Als beleggen zo makkelijk is, laat ik dan in september als het kouder wordt en het vrouwvolk zich minder uitdagend kleed, eens een pakket aandelen aanschaffen”. Helaas. Het betreft enkel leuke rijmpjes die weliswaar gesteund worden door de statistiek, maar vooralsnog blijkt in 2019 dat je in mei vooral je aandelen niet moest verkopen, want de beurs liep sindsdien 8% op. Zelfs blote damesbenen konden de koopdrift van mannelijke beleggers niet stuiten.
Sell high
Alle beurswijsheden op een stokje: beleggen gaat over economische verwachtingen. De mogelijke verdere renteverlaging door centrale bankiers maakt dat liquiditeiten en obligaties nog minder opleveren of zelfs geld kosten. Dit vergroot de relatieve aantrekkelijkheid van aandelenbeleggingen. Dat drijft de koersen op. De vooruitzichten die bedrijven afgeven zijn inmiddels weer iets positiever, maar er zijn ook signalen (zoals bijvoorbeeld bij uitzender Randstad) die laten zien dat de omzet afvlakt, kosten oplopen en de economie begint af te koelen. Wanneer die tekenen sterker worden is het moment om aandelenbeleggingen af te bouwen. Want uiteindelijk is er maar een beurswijsheid die echt geld oplevert: buy low, sell high
Jim Tehupuring – Pro bij ProBeleggen
Veel beleggers kennen Jim van zijn marktanalyses bij RTL Z, BNR Nieuwsradio en de column die hij schrijft in de Telegraaf. Ook spreekt hij regelmatig op seminars en symposia. Jim heeft een voorliefde voor derivaten en wil met ProBeleggen bijdragen aan zijn persoonlijke missie: beleggen in Nederland beter maken. Jim is naast oprichter van ProBeleggen eigenaar van 1Vermogensbeheer.nl.