dollar; trump; omzet; winstprognoses; aandelenkoersen

Begin 2017 kostte 1 euro $1,05. In december stond de eur/usd op $1,20. De dollar verloor afgelopen jaar dus zo’n 15%. Niet heel fijn voor beleggers met Amerikaanse aandelen. De beurs steeg 20%, maar die stijging werd grotendeels teniet gedaan door de daling van de dollar. In 2018 zette deze trend voort. De wisselkoers noteerde afgelopen maanden rond $1,24, dus dit jaar verloren Amerikaanse aandelen niet enkel waarde door beursdaling, maar ook nog eens door verzwakking van de dollar. Dergelijke valutarisico’s zijn voor mij een reden om alleen maar in euro’s te beleggen.

Kwartaalcijfers

Uit de eerste kwartaalcijfers, blijkt dat valutadaling nu ook stevige impact begint te krijgen op de resultaten van bedrijven. Heineken en Unilever zagen hoger volumes, maar hun omzet kreeg een stevige knauw door wisselkoerseffecten. Koersverlies was het gevolg. Arcadis verloor zelfs 10% nadat het ingenieursbureau rapporteerde organisch te groeien, maar de omzet in euro’s zag dalen met 6% door negatieve valuta-effecten.

Winstprognoses omlaag

Donald Trump en zijn ‘America first’ zijn gebaat bij een zwakke dollar. Dit bevordert de export, vermeerdert binnenlandse vraag en zet druk op de import. Nederlandse bedrijven die omzet in dollars boeken zijn echter de dupe. Ahold, DSM, Aegon, Randstad, Aalberts, Shell, Philips presenteren hun cijfers de komende weken. Ga er maar vanuit dat deze bedrijven die significante omzet in de VS en Azië boeken last zullen hebben van valuta-effecten. Indien dat blijvend is, kan het niet anders dan dat winstprognoses neerwaarts moeten worden bijgesteld. En dat zal zijn weerslag hebben op de aandelenkoers. U bent gewaarschuwd.

 

Geschreven door Jim Tehupuring – Pro bij ProBeleggen

Jim Tehupuring studeerde aan de VU en verdiept zich in de optiematerie. In 2005 begon hij bij Alex Beleggersbank (Binck) als beleggingsstrainer en groeide door naar manager van de Alex Academy. Hij trainde tienduizenden particuliere beleggers en leidde hij private bankers en beleggingsadviseurs op voor oa Mees Pierson, ING en Rabobank. Daarnaast begeleidde hij een aantal zeer vermogende beleggers. Per 2011 maakte Jim Tehupuring de overstap naar RBS, de partij die beleggingsproducten zoals de Turbo ontwikkelt. Vervolgens ging Jim aan de slag bij Euronext als Head of Retail – Europe. Veel beleggers kennen hem van zijn marktanalyses bij RTL Z, BNR Nieuwsradio en de column die hij schrijft in de Telegraaf. Ook spreekt hij regelmatig op seminars en symposia. Jim heeft een voorliefde voor derivaten en wil met ProBeleggen bijdragen aan zijn persoonlijke missie: beleggen in Nederland beter maken. Jim is naast oprichter van ProBeleggen eigenaar van 1Vermogensbeheer.nl.