We struinen het internet af naar de goedkoopste TV, rijden graag om voor 5 cent korting op een liter benzine en gaan naar de Lidl omdat de tomaten daar zo lekker goedkoop zijn. Toch hebben de meeste mensen over het algemeen geen idee wat de kosten zijn die ze betalen voor financiële producten en diensten. Zo ook een van mijn klanten: “het maakt niet uit wat ik betaal, als het rendement maar goed is”.

Kosten maken verschil                                                                                                                                     

Waarschijnlijk kunt u zich wel vinden in bovenstaande mening. Toch openbaart zich hier een probleem. Een liter benzine is namelijk altijd een liter en de goedkoopste TV van een bepaald type blijft dezelfde TV. U weet exact  wat u krijgt. Dat is in geval van vermogensbeheerders, beleggingsfondsen en beleggingsadviseurs nog maar de vraag. Uiteraard kan de service en het onderlinge contact uitstekend zijn, maar de factor rendement is hoogst onzeker. Niet voor niets vindt u overal het vermaarde zinnetje over ‘resultaten uit het verleden’. Het enige wat wel zeker is zijn de kosten. Die kent u vooraf. En daar moet u zeer kritisch op zijn bij het maken van uw keuzes. Gevoelsmatig lijkt het verschil tussen 1 en 2 procent kosten misschien heel erg klein, maar in praktijk is het verschil onvoorstelbaar groot.

Voorbeeld                                                                                                                                                                        

Stel dat u geld in aandelen wilt laten beleggen en daarvoor €50.000 beschikbaar hebt. Een rendement van 8 procent op jaarbasis is  over een langere termijn dan realistisch. Bij 1 procent kosten is na 20 jaar het belegde bedrag gegroeid tot bijna €200.000. Zouden de beheerkosten 2 procent bedragen, dan groeit het bedrag in dezelfde periode tot slechts  €160.000. Een enorm verschil! U kunt zelf wel bedenken waar dat verschil terecht komt. Wees dus kritisch op de kostencomponent wanneer u de keuze maakt voor een financieel product of dienst. Door de kosten te beperken is de kans op een goed eindresultaat immers vele malen groter. En die ene procent scheelt veel meer dan wat u in 20 jaar kunt besparen op tomaten, benzine of TV’s.

Jim Tehupuring is Pro in de categorie Aandelen & Opties