Snapchat; Fastned; elektrische auto's

In februari schreef ik over de beursgang van Snap(chat). De maker van een populaire app werd gewaardeerd op €25 miljard. Ik noemde toen de omzet van $400 miljoen tegenover een verlies van $500 miljoen nogal curieus. Sinds de eerste handelsdag is de beurskoers van Snap bijna gehalveerd. Dichterbij huis hebben we misschien wel onze eigen Snapchat. Wellicht hebt u zich wel eens afgevraagd wat die gele bolvormige overkappingen zijn die u her en der langs de snelweg ziet. Dit zijn de 63 ‘tankstations’ van Fastned. Je kunt er electrische auto’s opladen. Dat kost wel drie keer zoveel als thuis laden. Fastned wil groeien naar 200 stations.

De vrijheid om te gaan waar je maar wilt

Achter het bedrijf zit de familie Lubbers. Volgens Bart Lubbers heb je goud in handen als je de beleving ‘de vrijheid om te gaan waar je maar wilt’ kunt toevoegen aan elektrisch rijden. Dus elektrische autorijders moeten erop kunnen vertrouwen dat ze overal en altijd kunnen rijden en tanken. Gericht op deze vrijheidsbeleving wist hij sinds 2012 al heel wat investeerders te trekken met de uitgifte leningen en aandelen. Op basis van de ‘beurskoers’ (Fastned is niet genoteerd aan Euronext) en de schuldpositie is het bedrijf nu formeel een kleine €150 miljoen waard. Kijk je naar de cijfers dan krab ik toch achter mijn oren. In 2016 zette het bedrijf €228.000 om en maakte €5,1 miljoen verlies. Het gaat echter beter, want in het eerste kwartaal kwam de omzet uit op €88.000. Reken je dat terug dan hebben we het over €16 per station per dag. De bouw van 1 station kost ruim €2 ton en op het hoofdkantoor moeten 23 medewerkers betaald worden.

Zwarte cijfers nog lang niet in zicht

Bij Fastned gaat er vooralsnog al jaren heel veel geld uit en er komt nauwelijks iets binnen. Ik hoop dat ik het fout heb, maar ben bang dat zelfs Snapchat gunstig afsteekt bij Fastned. Ik geloof weliswaar in de focus op goed bereikbare stations langs de snelweg, maar vraag me af hoeveel de elektische autorijder bereid is om voor deze vrijheid te betalen. Wetende dat gemiddeld zo’n €6 miljoen voor een station langs de snelweg wordt betaald, voorzie ik de komende jaren nog rode cijfers. Dus voor mij voorlopig nog geen elektrische auto als ook geen aandelen Fastned.

 

Geschreven door Jim Tehupuring – Pro bij ProBeleggen 

Jim Tehupuring studeerde aan de VU en verdiept zich in de optiematerie. In 2005 begon hij bij Alex Beleggersbank (Binck) als beleggingsstrainer en groeide door naar manager van de Alex Academy. Hij trainde tienduizenden particuliere beleggers en leidde hij private bankers en beleggingsadviseurs op voor oa Mees Pierson, ING en Rabobank. Daarnaast begeleidde hij een aantal zeer vermogende beleggers. Per 2011 maakte Jim Tehupuring de overstap naar RBS, de partij die beleggingsproducten zoals de Turbo ontwikkelt. Vervolgens ging Jim aan de slag bij Euronext als Head of Retail – Europe. Veel beleggers kennen hem van zijn marktanalyses bij RTL Z, BNR Nieuwsradio en de column die hij schrijft in de Telegraaf. Ook spreekt hij regelmatig op seminars en symposia.  Jim heeft een voorliefde voor derivaten en wil met ProBeleggen bijdragen aan zijn persoonlijke missie: beleggen in Nederland beter maken. Jim is naast oprichter van ProBeleggen eigenaar van 1Vermogensbeheer.nl.