Bonus; risico's; belasting; vestigingsklimaat

Bonus. In Nederland een besmet woord. Deels begrijpelijk, want in het verleden zijn in de financiële sector bonussen betaald, terwijl banken wankelden en gered moesten worden. Toen was het inderdaad volledig misplaatst als bonussen wel uitgekeerd werden. Linkse invloeden spelen hier met de term ‘bonuscultuur’ nog steeds slinks op in en bespelen de massa. Die beschouwt bonussen als pervers. Ik denk dat jaloezie daaraan ten grondslag ligt. Een ander krijgt iets wat jij niet hebt, maar eigenlijk heel graag wilt hebben.

Loon naar prestatie

Terug naar de kern. De gedachte achter een bonus is dat medewerkers die uitzonderlijk goede prestaties leveren, extra kunnen worden beloond. Loon naar prestatie. Voor de onderneming is dit vanwege twee redenen aantrekkelijk: De medewerker is gemotiveerder en de vaste kosten zijn lager. De risico’s nemen dus af, maar als het goed gaat, profiteert iedereen. Zelfs andere burgers, want er wordt stevig belasting afgedragen over de bonus en de extra winst van het bedrijf.

Vestigingsklimaat

Deze week kwam in het nieuws dat handelshuizen zich ook aan bonuswetgeving zullen moeten onderwerpen. Vrij dom, want hiermee is het Nederlandse vestigingsklimaat minder aantrekkelijk en nemen de risico’s toe. Immers, om medewerkers te behouden, zullen vaste salarissen omhoog gaan. Dat zagen we recent nog bij ABN Amro, die alle salarissen met 4% verhoogde. Bij tegenspoed konden bonussen in het verleden gepasseerd worden, maar met vaste salarissen kan dit niet. Op deze manier werken de nieuwe wetten alleen maar problemen in de hand. Bij tegenslag zijn vaste kosten hoger, zullen bedrijven eerder in problemen komen en moet de staat (ja, de belastingbetaler) bijspringen. Bonussen zijn zo dom nog niet.

 

Geschreven door Jim Tehupuring – Pro bij ProBeleggen

Jim Tehupuring studeerde aan de VU en verdiept zich in de optiematerie. In 2005 begon hij bij Alex Beleggersbank (Binck) als beleggingsstrainer en groeide door naar manager van de Alex Academy. Hij trainde tienduizenden particuliere beleggers en leidde hij private bankers en beleggingsadviseurs op voor oa Mees Pierson, ING en Rabobank. Daarnaast begeleidde hij een aantal zeer vermogende beleggers. Per 2011 maakte Jim Tehupuring de overstap naar RBS, de partij die beleggingsproducten zoals de Turbo ontwikkelt. Vervolgens ging Jim aan de slag bij Euronext als Head of Retail – Europe. Veel beleggers kennen hem van zijn marktanalyses bij RTL Z, BNR Nieuwsradio en de column die hij schrijft in de Telegraaf. Ook spreekt hij regelmatig op seminars en symposia. Jim heeft een voorliefde voor derivaten en wil met ProBeleggen bijdragen aan zijn persoonlijke missie: beleggen in Nederland beter maken. Jim is naast oprichter van ProBeleggen eigenaar van 1Vermogensbeheer.nl.