tomtom anlyse

Wat is de waarde van TomTom?
Albert Jellema – 24 oktober 2015

Een uitdagende vraag gezien de scherp opgelopen koers van TomTom en de recente verkoop van de kaartenbusiness TomTom-concurrent Nokia HERE. Sinds ik aandelen TomTom 1 jaar geleden in mijn portefeuille heb opgenomen staan ze 78% in de plus. Zit er meer in het vat of moet ik nu afscheid nemen?

Ik zal op twee manieren de waardering van TomTom bespreken om u zo een goed gevoel te geven van de mogelijkheden.

1. In mijn eerste waardering kijk ik naar Tom Tom als stand alone onderneming waarbij ik de kaarten als integraal onderdeel van de waardering meeneem.
2. Bij waardering 2 bepaal ik de waarde van de kaarten als separaat onderdeel.

TomTom verkoopt navigatiekastjes…..
Voor ik naar de waardering ga denk ik dat het goed is om even stil te staan bij wat TomTom doet. Veel mensen kennen TomTom van de navigatiekastjes die je aan je raam plakt en er vervolgens vanaf vallen. Dat is het TomTom van 7 jaar geleden. Nu doet TomTom veel en veel meer. Het besef dat geautomatiseerd rijden niet mogelijk is zonder goede kaartinformatie, dat er 400.000 voertuigen gebruiken van de telematics software van TomTom en dat de onderneming samen met Nike sporthorloges maakt is iets wat weinig beleggers weten.

Eerst even terug naar de kern. De producten en diensten die TomTom aanbiedt zijn terug te leiden naar een drietal kerncompetenties.

1. Kaarten – onderhoud, ontwikkeling en verbetering
2. Verkeersinformatie – TomTom nummer 1 positie
3. Software – slimme routes, fleet management, geautomatiseerd rijden

De 4 divisies van TomTom maken allemaal op een andere wijze gebruik maken van de bovengenoemde competenties.

1. Consumenten: verkoop van navigatiesystemen en onder andere sporthorloges met Nike.
2. Automobiel: ingebouwde navigatiesystemen (met internetconnectie), verkeersinformatie, navigatiesoftware. Als losse modules te leveren. Samenwerkingsverbanden met onder andere Fiat, Daimler, Toyota, Volkswagen, Ford, Renault.
3. Licentieverkopen: verkoop van licenties aan bijvoorbeeld internetbedrijven, mobiele telefonie bedrijven en overheden.
4. Telematics: software platform om logistieke processen van ondernemingen te optimaliseren aangaande onder andere brandstofverbruik en logistieke planning. Ruim 400.000 abonnementen wereldwijd en snel groeiend. Europees marktleider met winstmarges van 30%.

Waardering 1:
Tom Tom als stand alone onderneming waarbij ik de kaarten als integraal onderdeel van de waardering meeneem. Eigenlijk een waardering gebaseerd op winstverwachtingen. Geen rekening houdende met de (seperate) waarde van de kaarten.Waarde divisies op basis van gemiddelde verwachting analisten.

1. Waarde consumenten divisie (0,5 tot 0.75 x EV/Sales 2015): € 315 miljoen tot € 475 miljoen. Per aandeel € 1.37 tot € 2.06.
2. Waarde automobiel en licenties (8 tot 10 x EV/EBITDA 2016): € 1.82 miljard tot € 2.19 miljard. Per aandeel € 6.37 tot € 7.97.
3. Waarde Telematics: (14x EV/EBITDA 2016 = waardering Fleetmatics): € 780 miljoen. Per aandeel € 3,40.

Waarde per aandeel op basis van de divisies ligt tussen € 11,54 en € 13,83 (inclusief € 0,40 netto kasmiddelen per aandeel eind september) ten opzichte van de huidige koers van € 10 een stijgingspotentieel van 15% tot 38%.

Waardering 2:
TomTom staat voor het volgende dilemma: kan TomTom zelf de waarde uit de mapping assets halen op basis van het huidige bedrijfsmodel. Gezien de interesse van de grote automobielfabrikanten, Uber, Baidu, Apax en andere grote spelers in de industrie zoals Google een uitdagende opgave lijkt mij. De betrokkenheid van dit soort wereldspelers geeft duidelijk aan dat de verwachtingen voor onder andere geautomatiseerd rijden een enorme vlucht gaat nemen de komende jaren. Extreem betrouwbare kaarten zijn hiervoor van essentieel belang. De combinatie van sensoren, software en actuele kaart en verkeersinformatie is een cruciaal onderdeel van de trend richting geautomatiseerd rijden.

Er zijn slechts 3 mapping database leveranciers in de wereld. Nokia HERE, Google en TomTom. Betrouwbare kaarten zijn essentieel voor het aanbieden van locatie gebaseerde diensten, auto navigatie en in de toekomst geautomatiseerd rijden. Het unieke van deze oligopolie zien we nu niet terug in de winstgevendheid van TomTom, maar dat het een schaars goed is blijkt wel uit de goede verkoopprijs van HERE.

TomTom database met 44 miljoen navigatiekilometers in 126 landen
HERE database met 43 miljoen navigatiekilometers in 95 landen

HERE heeft op dit moment een groter marktaandeel bij automobielfabrikanten, maar TomTom wint de laatste tijd veel terrein in deze. Op andere gebieden zoals smartphones is TomTom duidelijk beter dan HERE. Volgens veel onafhankelijke experts is het nieuwe kaartplatform van TomTom duidelijk beter dan dat van HERE. Ik ga er van uit dat de plussen en minnen tegen elkaar opwegen en dat de waarde van de kaarten van TomTom vergelijkbaar is aan die van HERE.

De HERE assets werden verkocht voor € 2,8 miljard.

• Waarde kaarten TomTom identiek: € 12,24 per aandeel TomTom
• Waarde kaarten TomTom 85%: €10,72 per aandeel TomTom
• Waarde kaarten TomTom 75%: € 9,17 per aandeel TomTom

Afhankelijk van welk scenario ik pak komt de waarde per aandeel te liggen tussen de € 13,94 en € 17,01. Stijgingspotentieel van 39% tot 70%. De waarde van de kaarten kan dus een enorme impact hebben op de totale waarde van TomTom. Hieronder een aantal transacties om de waarde van de kaarten in perspectief te plaatsen.

De waarde van de kaarten kan dus een enorme impact hebben op de totale waarde van TomTom. Hieronder een aantal transacties om de waarde van de kaarten in perspectief te plaatsen.

1. TomTom kocht Teleatlas voor € 2,9 miljard in 2007
2. Nokia kocht Navteq voor € 5,7 miljard in 2008
3. Alibaba kocht AutoNavi holiding voor $ 1,5 miljard – populaire Chinese kaartleverancier (qua aantal in kaart gebrachte kilometers 10% van Nokia Here en TomTom).

Dat er veel waarde in de mapping assets zit lijkt me duidelijk. Spijtig genoeg is het TomTom (nog) niet gelukt deze bezittingen in sterke winstgroei om te zetten. Ik zie voldoende potentieel in aandelen TomTom en blijf beleggen in de aandelen.

Ik wens u veel succes op de beurs. Bent u benieuwd hoe ik dit jaar 24% rendement heb gemaakt met Nederlandse aandelen? U kunt bij ProBelegen meekijken op mijn beleggingsrekening en exact zien in welke aandelen ik beleg. Daarbij ontvangt u beleggingstips en uitgebreide analyses met unieke informatie. Zo kunt u onder andere een verslag lezen van mijn recente meeting met de CEO van TomTom Harold Goddijn. Dit geeft u een beter beeld van de ontwikkelingen bij TomTom en is exclusief voor de leden van ProBeleggen. Klik hier voor meer informatie over mijn belegginsaanpak.

Albert_info