Staatsbedrijf ABN Amro heeft iets nieuws bedacht: hebberige particulieren interesseren om te gaan beleggen. Dat gaat uiteraard gepaard met een gelikte, misschien wel misleidende commercial. 4 stelletjes gaan wandelen in het bos. Een mannetje legt even uit dat je veel beter kunt gaan beleggen nu de rente zo laag is. Neerbuigend vertelt hij dat beleggen risico’s met zich meebrengt, maar dat hij ‘niet vies is van wat risico’. Zelfvoldaan stappen hij en zijn vrouw vervolgens in een klassieke sportwagen. De andere stelletjes lopen verbouwereerd naar hun een burgerlijke middenklassers.

Terug in de tijd

Ik kreeg bijna het gevoel dat we tien jaar terug gingen in de tijd. In 2007 waren het nog Frisia Financieringen en postkrediet (DSB-dochters) die op TV stelletjes voorbij lieten komen met nieuwe badkamers, keukens en dakkapellen. Simpeltjes geregeld via een formuliertje waarmee je zonder problemen €20.000 kon lenen tegen woekerrentes. We kennen de gevolgen en Nederland was boos op DSB.

ABN Amro op DSB toer

De dakkapel van DSB maakt nu plaats voor een klassieke sportwagen in de ABN Amro-reclame. De zelfingenomen veertiger steekt zijn vrienden hiermee heerlijk de loef af. En met succes want de anderen worden hebberig en iemand vraagt zich af of ze niet het spaargeld van zijn vrouw kunnen aanwenden om te beleggen. Want wie wil er nou niet zo’n mooie sportwagen?
Ik had niet verwacht dat staatsbank ABN Amro zich tot dit niveau zou verlagen.

Ongepast

Laat er geen misverstand over bestaan, ik ben zelf een groot voorstander van beleggen. Wie de stap naar de beurs maakt moet dat alleen doen op reële gronden en verwachtingen. En ergens wat spaargeld opduikelen omdat je denkt op de beurs even een sportwagen te kunnen verdienen past daar totaal niet bij.

Geschreven door Jim TehupuringPro bij ProBeleggen

Misleidend, Slim of Waardevol? Bekijk de commercial en oordeel zelf

Jim Tehupuring studeerde aan de VU en verdiept zich in de optiematerie. In 2005 begon hij bij Alex Beleggersbank (Binck) als beleggingsstrainer en groeide door naar manager van de Alex Academy. Hij trainde tienduizenden particuliere beleggers en leidde hij private bankers en beleggingsadviseurs op voor oa Mees Pierson, ING en Rabobank. Daarnaast begeleidde hij een aantal zeer vermogende beleggers. Per 2011 maakte Jim Tehupuring de overstap naar RBS, de partij die beleggingsproducten zoals de Turbo ontwikkelt. Vervolgens ging Jim aan de slag bij Euronext als Head of Retail – Europe. Veel beleggers kennen hem van zijn marktanalyses bij RTL Z, BNR Nieuwsradio en de column die hij schrijft in de Telegraaf. Ook spreekt hij regelmatig op seminars en symposia. Jim heeft een voorliefde voor derivaten en wil met ProBeleggen bijdragen aan zijn persoonlijke missie: beleggen in Nederland beter maken. Jim is naast oprichter van ProBeleggen eigenaar van 1Vermogensbeheer.nl.